Čas zralosti a úrody aneb strava, bylinky a éterické oleje v pozdním létě

Tradiční čínská medicína rozděluje rok na pět ročních období. Pozdní léto je pátým ročním obdobím, které naše západní civilizace nezná. Představuje počínající jin, který zmírňuje jang letního žáru. Je to čas zralosti, úrody a sklizně. Pojďme se na něj společně podívat.

Symbolem pozdního léta v čínském pentagramu je element Země a přináleží mu žlutá barva. V cyklu pěti prvků je Země vyrovnávajícím a vyživujícím prvkem, který symbolizuje střed a pečuje o harmonii mezi ostatními prvky. Z orgánů patří k elementu Země slezina-slinivka a žaludek. V následujícím článku se dozvíte, jak můžete slezinu, slinivku a žaludek podpořit právě v tomto období pomocí vhodné stravy, bylin a také éterických olejů. V závěru článku vás čeká recept na voňavou masážní směs na podporu sleziny.

Co v pozdním létě jíst a čeho se vzdát?

V pozdním létě je vhodné pokračovat v lehké kuchyni, nejvhodnější tepelnou úpravou je krátké vaření, blanšírování či osmahnutí. Je dobré nepoužívat příliš silného koření, jídlo má mít jemnou chuť a má být jednoduché. Slezina nemá ráda vlhko, proto je vhodné vyhýbat se mléčným výrobkům, cukru a velkému množství pečiva. Mezi hlavní příčiny vlhkosti v těle patří mouka, cukr, tuk a přejídání se.
Mezi vhodné potraviny patří kukuřice, rýže, brambory, jáhly, slzovka, fazole adzuki. Obilná zrna je ideální konzumovat celá. Ze zeleniny se doporučují mrkev, petržel, dýně hokaido, zelené fazolky, z ovoce jsou vhodné meruňky. K pití je vhodný heřmánkový čaj, s mírou i zázvorový.
Stejně jako v létě je třeba se vyhnout prudkému ochlazování ledovými nápoji a zmrzlinami, protože chlad tělo stáhne a horko se uvězní uvnitř.
Pro zdravou slezinu se nedoporučuje jíst pozdě večer, ideální je dát si poslední jídlo 3 hodiny před spaním. Slezině také prospívají teplé snídaně.

Zdravá snídaně na podporu sleziny: jáhlová kaše

Jak jste se dočetli v předchozím odstavci, jednou z obilnin vhodných v období pozdního léta jsou jáhly. Slezina má navíc ráda teplé snídaně, proto je skvělé uvařit si ke snídani jáhlovou kaši. Recept je velmi jednoduchý: půl šálku jáhel v bio kvalitě několikrát propláchneme vodou, vsypeme do hrnce, přidáme 1,5 šálku vody a vaříme 20 minut. Vzniklou kaši můžeme dochutit skořicí, medem, rozinkami nebo obilnými sirupy, případně přidat v polovině vaření kousky ovoce. Neuškodí přidat také kousek másla. Pokud vám kaše zbude uchovejte ji v lednici na další den. Pak jen stačí ohřát s trochou vody. A pokud máte pocit, že vařit si ráno kaši je moc práce, tak věřte, že není. Já to dělám často tak, že si večer propláchnu jáhly a připravím je do hrnce i s vodou na vaření. Ráno vstanu, zapnu sporák a než proběhne ranní kolečko koupelny, cvičení a oblékání, je kaše uvařená.

Příprava snídaňové kaše je jednoduchá

Bylinky na slezinu, slinivku a žaludek

Na úvod je třeba poznamenat, že všechny tři orgány jsou velmi provázané, a proto platí, že slezina je v pořádku, pokud jsou v pořádku i slinivka a žaludek, a naopak.
Byliny vhodné pro posílení sleziny jsou třezalka tečkovaná, růže šípková, komonice lékařská, zemědým lékařský, čubet benedykt, divizna velkokvětá, smetanka lékařská, řepík lékařský, truskavec rdesno ptačí, pýr plazivý, celík zlatobýl, bříza bradavičnatá, jitrocel kopinatý, sedmikráska chudobka. Čaj na podporu sleziny připravíme smícháním 60 g třezalky, 40 g šípků, 20 g komonice, 20 g zemědýmu, 20 g benediktu, a 20 g divizny.
Byliny vhodné pro posílení slinivky jsou jestřabina, borůvka černá, fazol obecný, chmel otáčivý, lopuch větší, čekanka obecná, dobromysl obecná, řebříček obecný, řepík lékařský, třezalka tečkovaná, lnice květel, máta peprná a mateřídouška obecná. Čajovou směs pro regeneraci slinivky a pro radost ze života připravíme smícháním 40 g dobromysli, 50 g máty, 20 g řebříčku, 20 g řepíku, 20 g truskavce, 20 g třezalky, 20 g mateřídoušky a 10 g lnice. Tato směs je dobrá také proti nadýmání a různému nepohodlí v břiše.
Bylin příznivě působících na žaludek je celá řada, většina z nás sáhne při žaludečních obtížích po mátě či heřmánku. Pojďme se podívat i na další byliny vhodné při žaludečních obtížích a na podporu trávení. Mezi další vhodné bylinky patří sléz lesní, len setý, lékořice lysá, proskurník lékařský, mochna nátržník, meduňka lékařská, měsíček lékařský, řebříček obecný, pampeliška lékařská, fenykl obecný, kmín kořenný, dobromysl obecná, třezalka tečkovaná.
Jednoduchá čajová směs na podporu zažívání a trávení: máta, měsíček a řepík ve stejném poměru. 1 polévkovou lžíci směsi zalít 250 ml vařící vody, nechat vyluhovat cca 10 minut a popíjet teplé.

Oranžová mrkev je dobrá i pro pozdní léto

Éterické oleje pro posílení sleziny, slinivky a žaludku

Z energetického hlediska můžeme slezinu, slinivku a žaludek podpořit také éterickými oleji. Mezi oleje náležející k elementu Země patří téměř všechny semínkové silice jako anýz, fenykl, kardamom, kmín, koriandr, pepř černý, dále benzoe, citron, citronela, kadidlovník, lemongras, máta, myrha, pačuli, santal, šalvěj levandulolistá a vetiver.
Benzoe posiluje čchi a jang sleziny, kardamom, kmín a koriandr regulují čchi sleziny a žaludku, máta reguluje čchi žaludku a střev, pačuli reguluje čchi sleziny a slinivky.
Éterické oleje můžeme kapat do aromalampy nebo si vytvořit masážní směs naředěnou panenským olejem.

Masážní směs na podporu sleziny

  • 6 kapek benzoe
  • 5 kapek kardamomu
  • 4 kapky citronu

Všechny éterické oleje nakapejte do lahvičky o objemu 30 ml a doplňte panenským rostlinným olejem (např. mandlovým). Masírujte 1-2x denně oblast podžebří a solar plexu. Uchovávejte stejně jako éterické oleje z dosahu dětí a domácích zvířat.
Ať je vám i v pozdním létě krásně.
Autorkou článku je Kateřina Hrazdirová, foto: autorka a Pixabay.com

Použitá literatura:

  • Šimková MUDr. Michaela, Haldová Ivana PharmDr. Učební texty Školy přírodních terapií, 1.ročník 1.část, Český Krumlov 2017
  • Šimková MUDr. Michaela, Haldová Ivana PharmDr. Malinovská Radmila, Učební texty Školy přírodních terapií, 2.ročník, Český Krumlov 2017
  • Novák, Petr. skripta Diagnostika pěti elementů. Praha: Institut aromaterapie. 2014

Zdroj článku:

Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, ČLÁNKY a jeho autorem je vložíl. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.