imagesTeorie nemoci podle čínské medicíny
Podle tradiční čínské medicíny je organismus člověka vyživován dvěma centrálními energiemi – prenatální a postnatální čchi. Prenatální čchi, která je uložena v ledvinách, je člověku dána již při jeho narození a nelze ji již doplnit. Skládá se ze dvou složek: jedna je zděděná po rodičích a druhá, nazývaná kosmická čchi, je karmického původu.
Postnatální čchi je energie, kterou může tělo neustále doplňovat a skládá se opět ze dvou částí: z potravní čchi, kterou tělo získává z potravy a z dýchací čchi, kterou tělo získává z nadechnutého vzduchu. Přebytky postnatální čchi se ukládají rovněž v ledvinách.
Součástí celkové čchi organizmu je i tzv. obranná čchi, jejímž úkolem je bránit tělo před napadením nepříznivými vlivy – tedy před nemocemi. Každá nemoc je podle tradiční čínské medicíny určité porušení rovnováhy mezi dobrou a špatnou energií. Z toho, co je uvedeno výše vyplývá, že pokud se má tělo nemoci účinně bránit, musí mít silnou obrannou čchi. Na její kvalitu má vliv několik věcí:
1. dědičná dispozice
2. kvalita zažívání a s tím úzce související kvalita potravy
3. kvalita dýchání a s tím související kvalita vdechovaného vzduchu.

Mé pozorování a vlastní zkušenost potvrdily, že s respiračními chorobami bývají velmi často spojeny následující jevy:
– slabá ledvinová čchi (může být dána dědičně), jejímž přímým důsledkem je oslabení ochranné čchi,
– slabá čchi sleziny neboli slabá transformační funkce sleziny, důsledkem čehož tělo nedokáže vytvořit dostatek postnatální čchi z potravy a tedy i čchi ochranné,
– slabá plicní čchi – jednou z důležitých funkcí plic je aktivace imunitní energie, která prostupuje celým tělem a jsou-li tedy plíce oslabeny, nemůže ani správně fungovat imunita jedince.

Pokud vznikne někde v těle nerovnováha, začnou na základě vyživovacího a kontrolního cyklu fungovat mechanismy předávání a vyrovnávání jinu či jangu a nerovnováha se tak začne šířit od orgánu k orgánu. Tento proces je potřeba zastavit, čím déle trvá, tím více orgánů je postiženo. Které orgány budou postiženy a do jaké míry závisí na tom, u kterého orgánu došlo k prvotnímu impulzu a jak na něj tělo dál reagovalo.
Typický příklad vzniku respiračních chorob je následující: v důsledku špatné stravy (nadměrná konzumace sladkostí, mléčných výrobků) vznikne nárůst jinu ve slezině. Slezina se nachází ve vyživovacím cyklu před plícemi, svůj přebytek jinu předá tedy plicím. Přebytek jinu v plicích způsobí hromadění hlenu, kterého se tělo potřebuje zbavit a vzniká rýma. Jang srdce má v kontrolním cyklu za úkol hlídat přebytek v plicích, srdce tedy začne svůj jang odevzdávat plicím, aby snížilo přebytek jinu. Pokud tento stav trvá dlouho, vyčerpá se jang srdce a dojde k jeho oslabení. Pokud tento stav pokračuje dál, snaží se v kontrolním cyklu oslabené srdce posílit ledviny svým jangem, nezastaví-li se tento proces včas dojde k vyčerpání jangu ledvin. Jangový aspekt ledvin představuje čchi a teplo. Pokud je tato oblast oslabená, nejsou žaludek, slezina a plíce dostatečně ohřívány, vzniká chlad, nedostatek čchi, a to je provázeno oslabením ochranné čchi a opakujícími se respiračními chorobami. Tento obraz je velmi často doplněn stagnací čchi v játrech, která je důsledkem celkového nedostatku čchi. Situaci je pak potřeba řešit posilováním ledvin, jater, srdce, sleziny a plic.

Možné příčiny vzniku respiračních chorob u dětí
Dětský organismus je velmi křehký a zranitelný, jeho vnitřní rovnováha je i malou odchylkou narušena. Pokud ovšem začneme včas a správně případnou disharmonii odstraňovat, jsme často překvapeni, za jak krátkou dobu odezní nemoc, která se zpočátku zdála závažná. Podle čínské medicíny je dítě ztělesněním jangu. Jang znamená aktivitu, živost, ale i horečku, zánět a podrážděnost. A právě horečka a záněty jsou nejčastějšími nemocemi dětského věku.
Podle francouzských aromaterapeutů se imunitní systém dítěte vyvíjí postupně a do věku asi 8 let může dítě prodělat až 60 ataků (chřipky, virózy…..), které se však nemusí nutně projevit navenek jako nemoc. Tyto nemoci slouží k vytváření a formování vlastního imunitního systému dítěte a k adaptaci na okolní prostředí. Tím, že nemoc necháme proběhnout, může si tělo vytvářet vlastní protilátky proti rozličným infekcím, a tím se posiluje imunitní systém. Do tohoto procesu není dobré zbytečně zasahovat neuváženým a nadměrným užíváním antibiotik, kortikoidů, zbytečným očkováním. Proto má při nastolování rovnováhy organizmu u dětí takový význam přírodní léčba jako fytoterapie, aromaterapie, homeopatie, reflexní terapie, akupunktura a neméně důležité jsou i dobré stravovací návyky dětí (ať už jako opatření preventivní, či při zvládání akutního stavu nemoci).

Strava
Jak jsem již napsala výše, může být nevhodná strava spouštěcím mechanizmem častých a opakujících se respiračních chorob. Nevhodnou stravou se poškozuje slezina a nadměrná konzumace následujících potravin vede k nedostatku čchi právě ve slezině:
– mléčné výrobky, jogurty, sýry (hlavně tavené)
– sladkosti (hlavně bílý cukr), čokoláda
– velké množství jižního ovoce jako jsou banány, pomeranče a kiwi
– velké množství studených či ledových nápojů, konzumace ovocných šťáv a džusů v zimě
– potraviny bohaté na fosfáty (limonáda, kola, tavený sýr, uzeniny)
– mražené potraviny
– nedostatečně vařená jídla
– průmyslově zpracované potraviny bez čchi.
Nedostatek čchi ve slezině je vždy doprovázen špatnou cirkulací tělních tekutin a vznikem vlhkosti zejména při nadměrné konzumaci mléčných výrobků a sladkostí. Časem se vlhkost zahušťuje do hlenu. Proud čchi se zablokuje a dojde k zadržování vody v orgánech a tkáních. Protože žaludek a slezina předchází ve vyživovacím cyklu plicím a tlustému střevu, je přebytek vlhkosti a hlenu předáván plicím. Důsledkem bývá chronická rýma, nemoci z nachlazení především u dětí, záněty průdušek, onemocnění dutin a alergické reakce. Dalšími doprovodnými jevy je u dospělých celulitida, zadržování vody v obličeji, pocity těžkosti v pažích a nohou, duševní otupělost, sklíčenost, nadýmání, nevolnosti, řídká stolice.
Jaká opatření je tedy dobré v případě častých nachlazení u dětí udělat?
– snížit množství sladkostí a bílého cukru a nahradit je zdravou sladkou chutí, kterou v čínském stravovacím systému představuje vařené obilí, dušená mrkev, škrobová zelenina, proso, vajíčka, hovězí vývar
– omezit mléko a mléčné výrobky včetně jogurtů, dá se nahradit např. ovesným nebo pohankovým mlékem a sojovými či ovesnými jogurty
– jíst dostatek vařených teplých pokrmů, k snídani lze zařadit např. vařené kaše z ovesných, pohankových či rýžových vloček
– hlavně v zimě zařadit polévky a masové či zeleninové vývary (výborné na budování čchi),
– jižní ovoce nahradit kompoty nebo např. lehce podušenými jablky se skořicí
– k tomu přistupuje i omezení takových potravin jako jsou uzeniny, limonády, tavené sýry, bílé pečivo.

Naznačila jsem několik důležitých pravidel pro správné stravování, ale co s tím v praxi? Omezení sladkostí je jedna z nejtěžších věcí, které je potřeba u dětí provést. Klasické sladkosti jako čokoládu, sušenky či bonbóny lze nahradit např. musli tyčinkami, oříškovými tyčinkami s medem či karamelem, celozrnnými sušenkami z obchodů se zdravou výživou, sušeným ovocem atd. Dnes již specializované obchody se zdravou výživou nabízejí možnost výběru, a proto se nebojte experimentovat. Je pochopitelné, že děti budou nové pamlsky přijímat s nedůvěrou, ale časem si některé oblíbí. A jak je to se slazením čajů? Rada zní: slaďte uvážlivě, kromě medu lze použít i bylinný karamel, který se prodává v obchodech se zdravou výživou a má několik příchutí (např. bez, šalvěj meduňka…). Podle pátera Ferdy, známého českého bylináře a psychotronika, je slazení karamelem mnohem méně škodlivé, než slazení bílým cukrem. Pokud už se rozhodnete pro slazení cukrem, použijte hnědý cukr přírodní, který obsahuje i minerály a stopové prvky, které se v bílém cukru rafinací téměř úplně zničí.
Existují pokrmy se zdravou sladkou chutí. Konkrétně jde o rýži, pšenici, proso čili jáhly. V obchodech lze zakoupit celozrnnou pšenici – špaldu, její příprava a vaření je však poněkud zdlouhavé. Dalšími polotovary z pšenice je kuskus – tzv. hrubá pšeničná krupice. Má velmi rychlou přípravu, lze ji použít i na studené saláty a pro děti připadá v úvahu i kuskus na sladko např. se švestkami, skořicí, jablky. Dalším polotovarem z pšenice je tzv. bulgur – jedná se o speciálně připravenou pšenici, která se namočí, usuší na slunci a rozdrolí na lámanku. Je chuťově výborná, lehce stravitelná a má rychlou přípravu. Špaldové kernoto jsou vlastně pšeničné kroupy, lze je připravit jako rizoto se zeleninou nebo prostě jako přílohu. Další možností je pšeničná lámanka, vhodná k přípravě placek, a pšeničné vločky, které se hodí buď jako zavářka do polévek nebo k přípravě kaší. Jáhly se používají k přípravě kaší nasladko či naslano. Rýži doporučuji natural a pro děti jsou velmi vhodné i sladké rýžové nákypy. Další možností, jak použít celozrnné polotovary, je jejich využití jako zavářky do polévek.
Klasické mléko se může nahradit mlékem sojovým, kukuřičným, ovesným či pohankovým. Prodávají se v instantní podobě, rozmíchávají se ve vodě a lze je použít i do kávy, k přípravě pudingů, kaší i jako mléko na pití či pro přípravu kakaa. Moje děti si velmi oblíbili mléko pohankové. Mléčné jogurty lze nahradit jogurty ovesnými, sojovými a dalšími, které lze dnes zakoupit v obchodě se zdravou výživou a někdy i v normálním obchodě. Klasické sýry lze nahradit tofu sýrem (sojovým), vhodným i k tepelné úpravě, či sýry kozími, které však děti pro jejich výraznou chuť zrovna nemilují. Vynechání mléka je nanejvýš žádoucí, pokud dítě trpí atopickým ekzémem. Připomínám to proto, že poruchy imunity a častá nachlazení bývají velmi často doprovázena právě atopickým ekzémem. Pokud nemůžete nebo nechcete kravské mléko z výživy vynechat úplně, doporučuji alespoň vynechání v době nemoci, protože velmi zahleňuje a doslova dusí slezinu.
Teplá jídla budují čchi, proto by se mělo jíst jídlo teplé, obzvláště v zimě, kdy je výskyt respiračních chorob největší. Velmi vhodné jsou teplé snídaně, ale jak to zařídit? K snídani lze vařit obilninové kaše s ovocem, v úvahu připadají kaše z ovesných, pšeničných, rýžových, pohankových vloček. Komu se nechce kaše vařit, může použít instantní celozrnné kaše, které se pouze rozmíchají v horké vodě či mléku. Aby dětem kaše chutnaly, lze je dodatečně osladit trochou medu, ovocnou šťávou (pozor, nevařit, jinak je kaše kyselá) nebo ovocem, které lze podusit přímo s kaší. Do kaší lze přidat i mandle, oříšky, slunečnicová či dýňová semínka. Možná se Vám zprvu bude zdát vaření teplých snídaní zdlouhavé, ale věřte, že jde pouze o zvyk. Další variantou teplé snídaně je polévka. Ta má výhodu, že ji můžete mít připravenou z předešlého dne a ráno jí pouze ohřejete.
Omezte v zimě pití studených nápojů a pojídání salátů a velkého množství syrové zeleniny a jižního ovoce. To vše Váš organismus zchlazuje. Pokud se snažíte žít v souladu s přírodou a jejím rytmem a začnete se zdravě stravovat, pak si jistě po nějakém čase všimnete, že v zimě vlastně na zeleninový salát nemáte ani chuť. Naopak v létě se vyvarujte ostrých a pálivých jídel a přílišné konzumace potravin s převahou jangu. Závěrem ke stravování lze říci: buďte trpěliví, pokud se Váš systém stravování od popsaného modelu liší, bude nějakou dobu trvat, než se Vám podaří zavést nová pravidla do praxe.

Psychosomatika
Kromě jasně uchopitelných příčin vzniku respiračních chorob u dětí i dospělých, mohou i tyto nemoci mít své psychosomatické pozadí. Pokusím se zde popsat základní důvody a příčiny, avšak u konkrétní osoby či dítěte je vždy potřeba se zamyslet nad tím, co právě dítě prožívá, jaký je typ, jak reaguje na okolí a na události a někdy je potřeba i zapojit intuici. Když člověk sám onemocní chřipkou či kašlem, může se zeptat: proč jsem onemocněl právě teď, na co můj organizmus tak reaguje, co si mám teď uvědomit?
Jen stručně několik postřehů, které jsem čerpala z knihy Nemoc jako symbol od Rudigera Dahlkeho.
Symbolický význam částí těla:
nos – moc, hrdost, sexualita
krk – prožívání, spojení, komunikace
plíce – kontakt, komunikace, svoboda
Podle Dahlkeho se při respiračních chorobách jedná vždy o nějaký nevyřešený konflikt, který se přenesl na fyzickou úroveň. Člověk zaujme obranný postoj a boj se odehrává na fyzické úrovni. Pokud jsou zasaženy hlasivky, můžeme se ptát, co je nevyřčeno nebo jaký nastal problém v komunikaci, při zápalu plic jde o komunikační konflikt na nejhlubší rovině. Nemoc pak znamená, že člověk již není ochoten akceptovat nastalou situaci. Nemoc můžeme chápat jako jakési znechucení daným problémem a potřebu stáhnout se do sebe a vyjasnit problémy, které uvázly na mrtvém bodě. Někdy může nemoc nutit ke klidu, který si dobrovolně nedopřejeme, pak je důsledkem přetažení organizmu a prostě nám chce naznačit, že máme zvolnit tempo.
A jak je to u dětí? To co jsem napsala výše platí i v případě dětí. Sama jsem se několikrát setkala se situací, kdy dítě chce prostě jenom pobýt doma s maminkou, pak pomůže nechat ho 1 – 2 dny doma, věnovat se mu, vařit čajíčky a dítě opečovávat a nemoc velmi rychle odezní. Jako by nám dítě říkalo „všímej si mě“. Častým problémem dětí je zánět středního ucha. Uši reprezentují poslušnost. A v dětském věku se velmi často jedná o toto téma. Pak je na rodičích, aby se zamysleli nad tím, jak prosazují svoji autoritu a jakým způsobem se snaží přimět svoje děti k poslušnosti.
Jiným častým jevem u malých dětí je kašel. Zde se jedná o agresi, kterou nelze projevit jinak a která se vybíjí tělesně. Tato agresivní obrana může být namířena proti rodičům, sourozenci, učitelce ve škole či školce.
Jak je vidět, je tato problematika složitá a z toho, co jsem zde nastínila vyplývá, že pokud dítě začne častěji marodit, je potřeba se zamyslet i nad těmito věcmi.

Možnosti léčení
Snažila jsem se při léčení svých dětí vždy používat maximálně přírodní prostředky a minimalizovat použití alopatických léků. Naštěstí je i dnes mnoho osvícených dětských lékařů, kteří již pochopili, že antibiotika nemohou všechno vyřešit. Další věc, kterou jsem se naučila je nedůvěřovat slepě lékařům, ale ptát se a nechat si vše podrobně vysvětlit.
Při léčbě respiračních chorob jsem používala následující alternativní postupy:
• aromaterapii
• reflexní terapii
• moxování
• ušní svíce
• homeopatii

AROMATERAPIE
Při léčbě respiračních chorob má aromaterapie veliké uplatnění. Snad každý už dnes ví, že na rýmu se používá eukalyptus, který je i přísadou mnoha léčebných přípravků. Podíváme-li se do jakékoliv aromaterapeutické příručky, jsou obvykle výčty silic vhodných k léčbě respiračních chorob nejobsáhlejší. Tyto výčty jsou však velmi obecné a pokud chceme nemoc léčit účinně je třeba vybírat silice pečlivě po důkladné diagnostice a zaměřit se i na jejich specifické účinky.
Při diagnostice respiračních chorob je vhodné zjistit „energetickou povahu onemocnění“, tedy zda se jedná o napadení organismu horkem nebo chladem. U dětí, které máme doma, není obtížné to určit podle vývoje onemocnění, pokud se jedná o cizí osoby, je potřeba se na tyto věci zeptat a provést diagnostiku. Při zjišťování energetické povahy choroby nám pomůže diagnostika jazyka. Obecně však platí, že lidé horkého typu mají při nemoci (porušení rovnováhy v organismu) sklony k nemocem horkého typu a lidé chladného typu zase k nemocem chladného typu. Svoji úlohu zde hraje také roční období – v zimě se organismus snadno prochladne a hrozí tedy častěji nemoci chladného typu a v létě naopak. Vždyť angíny jsou velmi časté právě uprostřed léta a angína je typickým příkladem choroby horkého typu.
Je potřeba upozornit, že nemoc se vyvíjí, u dětí často velmi rychle, a proto i nemoc ve svém průběhu může přecházet z horkého typu na chladný a opačně také. Pokud se nám podaří určit energetickou povahu onemocnění, platí v aromaterapii, že nemoc horkého typu se léčí silicemi energeticky chladnými a nemoc chladného typu se léčí silicemi energeticky teplými nebo horkými. Z tohoto důvodu je potřeba u silic sledovat i biochemickou specifitu, která nám určuje, jaká účinná látka v silici převažuje a dává tak silici chladnou nebo teplou povahu. Kromě toho existují i silice neutrální, které můžeme použít v obou případech.

Napadení chladem 
– zimomřivost se střídá s nízkou horečkou, nemocný se většinou nepotí, bez žízně
– pocit únavy, tíhy v těle, svalové bolesti ramen a horní části zad, bolesti kloubů
– zadní bolest hlavy, bolest v krku, ztráta hlasu, kýchání
– velké množství hlenu světlého nebo bezbarvého
– světlý jazyk s bílým povlakem

Vhodné silice: Eukalyptus globulus, tymián thymol, niaouli, tee tree, kajeput, zázvor, skořice, yzop, majoránka, fenykl, borovice, jalovec, myrha, myrta, rozmarýn cineol, benzoe, černý pepř, vavřín.

Napadení horkem 
– vysoká horečka, silná žízeň, pocení
– neklid
– silné bolesti přední části hlavy, silná bolest v krku, zarudnutí v obličeji
– hlen je žlutý, hustý, někdy i do zelena
– tenký červený jazyk se žlutým povlakem

Vhodné silice: Eukalyptus citriodora, rozmarýn verbenon, tymián geraniol, bergamot, cypřiš, levandule lékařská i spica, řebříček, santal, heřmánek, citron, máta.

Silice, které lze použít v obou případech: šalvěj levandulolistá i muškátová, eukalyptus radiata, eukalyptus Smithii, ravensara, tymián linalol a borneol, kadidlo.

U dětí je vhodné kontrolovat jejich jazyk denně, abychom se přesvědčili, jak se nemoc vyvíjí. Diagnostika jazyka u dětí má několik odlišností. Děti ve věku 0 – 7 let mají jazyk přirozeně bledší a vlhčí, změny se na něm projevují rychleji než u dospělých. Nejčastějším problémem dětí je invaze vnějších patogenů, která se projeví červenými tečkami na okraji jazyka, často ve velmi raném stádiu onemocnění.
Další věc, kterou je potřeba vzít v úvahu při diagnostice jazyka, je vliv léků na vzhled jazyka. To je důležité, pokud se věnujete někomu s opakovanými respiračními chorobami, kdo prošel léčbou antibiotiky, kortikosteroidy (např. inhalační kortikoidy, které se předepisují při astmatu) a bronchodilatátory. Antibiotika způsobují nedostatek jinu, v jehož důsledku se začne jazyk místy loupat, tento jev se objeví 2-3 dny po zahájení léčby a může trvat 2 -3 týdny po ukončení antibiotické léčby. Kortikosteroidy a bronchodilatátory barví jazyk do červena, jazyk může být nateklý a tento efekt se projeví při léčbě asi tak po měsíci užívání léků.

Specifické vlastnosti některých silic
Borovice, rozmarýn verbenon – odhlenění
Ravensára a eukalyptus radiata – více protivirový
Tee tree, niaouli – na bakteriální infekce a tam, kde se projevuje zánět
Majoránka – kýchání
Šalvěj levandulolistá i muškátová – bolesti v krku (lze natírat i neředěnou na krk)
Citron – bolesti v krku, čistí vzduch
Levandule, heřmánek, kadidlo – při teplotě
Máta – bolesti hlavy

Kontraindikace a omezení 
– Při horečce musíme být opatrní na horké silice a zvážit jejich nahrazení energeticky neutrálními či chladnými silicemi. Jsou to yzop, skořice, jalovec, tymián thymol, rozmarýn cineol. U vysoké horečky a dětí do 5 let rovněž nepoužíváme mátu.
– U všech horkých a silných silic dodržujeme maximálně 2 % ředění na kůži.
– Při použití na sliznici ( např. nosní olej) dodržujeme 1% ředění.
• U dětí do 2 let se vyhýbáme silicím skořice, yzop, levandule spica, rozmarýn, šalvěj levandulolistá, tymián thymol, řebříček, protože obsahují potencionálně toxické látky fenoly, ketony a aldehydy
• Při současném užití homeopatických přípravků neužíváme mátu a silice s obsahem kafru
• U malých dětí do půl roku užíváme při masážích pouze čisté základní oleje lisované za studena, nejlépe mandlový a meruňkový bez přídavku silic. Od půl roku zhruba do 2 let věku používáme 0,5 -1 % ředění silice v základním oleji. Vhodné silice pro velmi malé děti jsou heřmánek, levandule, mandarinka, citron, pomeranč.

Biochemie vhodných silic
Látky, které se nejčastěji vyskytují v silicích vhodných k léčbě respiračních chorob, jsou fenoly, monoterpenoly, sesquiterpenoly, ketony a oxidy a monoterpeny. Podle obsahu účinných látek v silici se můžeme také orientovat, pokud potřebujeme vybrat správnou silici. Např. při bronchitidách a kašli vybíráme silice, které obsahují 1,8 cineol, pokud se chceme zaměřit na stimulaci imunity, vybíráme silice s obsahem fenolů (ale ne pro dlouhodobé používání), monoterpenolů, sasquiterpenolů. Silice samozřejmě obsahují mnoho dalších látek, níže zmíněné však mají v jejich složení výrazný podíl.

Fenoly 
Fenoly jsou silně protiinfekční, výborné imunostimulanty, mohou ale způsobit hypertenzi a doporučuje se je užívat opatrně a dočasně, protože mohou iritovat sliznici a při vyšším dávkování jsou hepatotoxické. Užití fenolů je vhodné ve spojení s jinými oleji, které nežádoucí účinky částečně eliminují. Použití silic s obsahem fenolů by tedy mělo být odůvodněné, krátkodobé, a to zejména v akutní fázi nemoci. Rozhodně je potřeba pracovat s nízkými koncentracemi těchto silic a v případě dětí starších 2 let důkladně zvážit nutnost jejich použití. Mezi fenoly patří thymol (tymián bs. thymol), eugenol (ravensára, hřebíček), carvacrol (saturejka).

Monoterpenoly
Monoterpenoly jsou látky protiinfekční, imunostimulační a využívají se paralelně nebo náhradou fenolů, protože působením jsou jim velmi podobné, ale bez jejich toxicity. Dají se používat při léčbě infekčních onemocnění u dětí, a to i dlouhodobě. Mezi monoterpenoly patří linalol (tymián bs. linalol, levandule lékařská, levandule širokolistá), terpinol-4 (majoránka obecná), menthol (máta peprná), dále pak nerol, geraniol (tymián bs. geraniol), citronelol, α-terpinol a další.

Sesquiterpenoly
Sesquiterpenoly jsou výbornými toniky a stimulanty, jsou mírně protiinfekční ale výborné imunostimulanty. Patří mezi ně např. globulol (eukalyptus globulus) a karotol.

Ketony
Ketony jsou látky velmi aktivní, mírně antiseptické, dobře imunostimulační, při vysokém dávkování však můžou vyvolat zvracení, jsou omamné a neurotoxické. Při jejich užití pro děti je potřeba dodržovat nízké koncentrace silic. Mezi ketony patří thujon (šalvěj lékařská), verbenon (rozmarýn bs. verbenon), kafr (rozmarýn bs. kafr), menton (máta peprnná), pinocamphon (yzop).

Oxidy
Při léčbě respiračních chorob jsou silice s obsahem oxidů velmi účinné a často používané a to zejména pro jejich schopnost usnadňovat vykašlávání. Oxidy jsou mukolytické, výborná expectorantia a působí proti návalům krve v oblasti broncho-pulmonární. Mohou je používat děti a to i dlouhodobě.
Nejrozšířenějším oxidem je 1,8 cineol (rozmarýn bs. cineol, levandule spica, vavřín, eukalyptus, ravensára, niaouli).

Monoterpeny
Monoterpeny jsou dalšími látkami, které jsou obsaženy ve velkém množství silic užívaných k léčbě respiračních chorob. Jsou to výborná antiseptika vzduchu, jsou mírně mikrobicidní a snižují lokální bolestivost. Při vyšších koncentracích mohou způsobit poleptání kůže a jsou agresivní na sliznici. Jejich použití k inhalacím se nedoporučuje, jsou však vhodné do aromalamp a difuzérů jako výborné čističe vzduchu. Protože však nevykazují imunostimulační ani výrazně protiinfekční vlastnosti, jsou silice s jejich významným podílem používány jako doplňkové.
Mezi monoterpeny patří limonen (cypřiš, citron, borovice, bergamot) α- pinen (borovice, myrha), p-cymen (saturejka) a další.

ZPŮSOBY UŽITÍ SILIC 

Aromaterapeutické koupele
Jsou vhodné především v počáteční fázi nemoci, prohřívají organismus, stimulují imunitu. Nejsou vhodné v případě horečky. 3 – 10 kapek silice rozpustíme v hydrofilním oleji, pokud ho nemáme k dispozici, tak v mléce nebo medu, nalijeme do vany s vodou o teplotě 37 – 40º C a zamícháme. V této vaně je dobré vydržet 10 – 15 minut, potom si lehnout do postele či se teple obléknout, aby prohřátý organismus neprochladl.
Francouzský aromaterapeut Michael Sommerard doporučuje terpenové koupele. Přírodní terpentýn se získává destilací pryskyřice borovice (Pinius pinaster), podporuje pocení, je antirevmatický, uvolňuje hleny, upravuje sekreci průdušnice a průdušek, je antiseptický pro plíce a močové cesty a v kombinaci s koupelí je to vynikající prostředek na odvod toxinů z těla.
Do hydrofilního koupelového oleje nakapeme 20 kapek terpentýnu, zamícháme a vmícháme do vody 33º C teplé. Připouštíme vodu až do teploty 41º C, v této vodě je dobré vydržet alespoň 5 minut. Po ukončení koupele se zabalit do prostěradla a do deky a odpočívat alespoň 15 minut v teple.
Francouzská aromaterapie doporučuje v některých případech mnohem vyšší koncentrace silic např. v masážní směsi nebo do koupele než aromaterapie anglická. Obzvláště u silných silic je potřeba opatrnosti a doporučuji začít s koncentracemi jemnějšími a postupně je zvyšovat. Každý organismus na aromaterapii reaguje jinak a odezva může být někdy velmi silná.

Inhalace
Jsou vhodné při velké rýmě či podezření na sinusitidu. Při inhalaci je potřeba dodržovat nízké koncentrace především u silných olejů. U dětí jsou vhodné zhruba od 7 – 8 let. Velmi se mi osvědčilo kapat silice do horké Vincentky 1 – 3 kapky na 600 ml a pak inhalovat s ručníkem přes hlavu přibližně 10 minut. Vhodné silice jsou eukalyptus, heřmánek, tymián linalol, máta, rozmarýn.

Masáže
Masáž je možné provádět zvolenou směsí buď celotělní nebo jen částečnou, při kašli vždy masáž hrudníku a zad, rovněž se mi osvědčilo natřít směs na krk hlavně do oblasti uzlin. Při rýmě natřít čelo a spánky a provést masáž dutin.

Obklady, zábaly
Při použití obkladů a zábalů užíváme pro děti vždy směs silic ředěnou v základním oleji. Čisté neředěné silice mohou pod obkladem či zábalem nepříjemně pálit. Při silné bolesti v krku se mi osvědčilo natřít směs na krk a uzliny pod Priessnitzův obklad a nechat působit nejlépe přes noc. K tomu jsou vhodné především šalvěj muškátová, levandule, niaouli. Další možností je udělat zábal hrudníku (při zánětu průdušek, zápalu plic), pod který natřeme směs silic a překryjeme teplou šálou či šátkem. Další možností je vmíchat silici s trochou základního oleje do tvarohu, směs dát na hrudník a přikrýt plenou a šálou, případně folií, aby směs chladla pomalu. Je dobré vydržet s obkladem alespoň pár hodin, takže metodu lze použít spíš pro klidnější děti.

Nosní oleje
Už jsem zmínila, že u nosních olejů je potřeba dodržovat nízké koncentrace silice v základním oleji. Jako základní olej je dobré vybrat kvalitní olej lisovaný za studena, například mandlový. Olej se může obohatit několika kapkami vitamínu E, který je vhodný na regeneraci sliznic anebo přidat olej z pšeničných klíčků, který je na vitamín E bohatý. Ze silic se používá tea tree, levandule, heřmánek, eukalyptus radiata.

REFLEXNÍ TERAPIE
Při častých respiračních onemocněních u dětí je potřeba stimulovat celou látkovou výměnu (játra, slezina, slinivka, ledviny, hormonální sféra), k tomu při opakujících se bronchitidách přidat masáž bránice a dvanácterníku na nártech chodidla a zintenzivnit masáž slinivky. Pokud je prokázána i alergie, zaměřit se hlavně na játra, žlučník a slezinu. U potíží s nosohltanem, tedy při častých rýmách a angínách, se musíme zaměřit i na lymfatický systém. Zde stimulujeme mandle, horní lymfu (mezi prsty), hrudní kost, podpažní a tříselné uzliny. Zároveň nezapomínáme stimulovat bod C a brzlík. Pokud má dítě kašel, pomáhá hladit nárty (plíce) a jemně masírovat oblast průdušek.

MOXOVÁNÍ
Moxováním rozumíme prohřívání účinných bodů teplem, které vzniká při hoření pelyňkových tyčinek – mox. Moxu používáme při léčbě respiračních chorob chladného typu a nepoužíváme naopak při nadbytku energie a horečce. Pro prevenci chorob z prochladnutí a stimulaci imunitního systému je vhodné moxovat v bodech Ž36 a TS4, které jsou dobře přístupné. Děti je potřeba nejdříve s technikou moxování seznámit a potom provádět moxování velmi opatrně. Doporučuji tak od věku 6 let.
Ž36 – nazývá se také bodem imunity, leží čtyři cuny od spodní hrany čéšky kolenní a jeden cun od hrany holenní kosti směrem ven. Při prevenci se prohřívají body na obou končetinách dvakrát týdně, později střídáme pravou a levou stranu jednou týdně.
TS4 – bod leží v meziprstní řase mezi 1. a 2. kostí záprstní. Moxování tohoto bodu se používá při nachlazení a nemocech horních cest dýchacích, při bolestech v krku, kašli, zánětech dutin, bolestech hlavy. Celkový účinek bodu je na horní polovinu těla.

UŠNÍ SVÍCE
Ušní svíce jsou přírodním relaxačním prostředkem, který využívá účinků bylin a tepla z hořící svíčky. Ušní svíce vyrovnává tlaky v příušních dutinách, zmírňuje napětí v uchu a hlavě, uvolňuje usazeniny a stimuluje přirozenou tvorbu ušního mazu. Teplo ze svíčky prohřívá mikrosystém ušního boltce a tím působí na reflexní zóny ucha. Ulehčuje průběh nemocí z nachlazení a upravuje čistící působení lymfatické drenáže ucha.
Svíčku je možné aplikovat dětem zhruba od 5 let, opět je potřeba jim postup předem vysvětlit. Já jsem pro děti používala 1 svíčku na obě uši, při vyhoření půlky svíčky jsem ji přendala na druhé ucho. Ušní svíce hoří asi 10 -15 minut, nesmí se používat při čerstvé perforaci ušního bubínku, rovněž při podezření na zánět středního ucha bych jejich použití vynechala.
Na trhu jsou k dostání hotové ušní svíce s již připravenými kombinacemi silic nebo je možné nechat si je vyrobit dle vlastních požadavků na zakázku. Z již hotových kombinací jsou při respiračních onemocněních vhodné tyto:
máta + eukalyptus + borovice na onemocnění horních cest dýchacích, rýmu, akutní virózu, bronchitidu
tymián + hřebíček pro dezinfekční a čistící účinky, prevenci nemocí z nachlazení, bolesti v krku, rýmu, kašel
levandule, máta kadeřavá, pelargonie, heřmánek, levandule + pelargonie na tlaky v uších při zánětech středního ucha, čelistních a čelních dutin, hučení v hlavě, migrénu, přepracovanost, nespavost, ekzém zevního zvukovodu.

HOMEOPATIE

Homeopatii zde zmiňuji pouze okrajově, jedná se o velice složitou problematiku, ale protože jsem ji při léčbě také požívala, uvádím ji zde jako další alternativní způsob léčby. Pokud nemáte s homeopatií žádné zkušenosti, můžete používat homeopatika, která jsou zaměřena na respirační choroby obecně a jsou ve volném prodeji v lékárnách. Jedná se o přípravky, které ve svém složení obsahují malé množství několika homeopatik ve velice nízkém ředění a tyto složky pokrývají nejčastěji se vyskytující respirační potíže. Další možností je užívat homeopatika specifická, ale jejich výběr je založen na detailní diagnostice ve smyslu popsání obrazu nemoci a typologii pacienta. S užíváním homeopatik mám několikaletou zkušenost, přípravky jsem však vybírala po konzultaci s homeopatem nebo na základě předchozích dobrých zkušeností.

POSTUP LÉČBY – KAUZUISTIKY
vysvětlivky: O – ošetření, RT – reflexní terapie, H – homeopatika

Andrea (5 let)
Náznaky rýmy během dne, v noci začal suchý kašel.
1. den – ráno suchý kašel, rýma hustá, vazká, ale spíš bílá, jazyk bledší se silným bílým povlakem bez sloupaných flíčků, bez teplot
O: masáž zad, šíje, břicha a hrudníku směsí eucalyptus radiata, niaouli, ravensára, 3% ředění
RT: látková výměna, uzliny, mandle a brzlík – stimulačně 2krát denně
H: Pulsatilla 9CH 3×3 kuličky.
Večer koupel ve vaně s niaouli a borovicí – 5 kapek 10 minut, přes den čaj lipový květ a mateřídouška.
2. den – ráno kašel vlhčí, vykašlává světlé hleny, rýma trvá, během dne kašel nepříliš často, jazyk stále se silnějším bílým povlakem bez sloupaných míst.
Stejný postup ošetření i doplňkových terapií, koupel vynechána.
3. den – vlhký kašel, rýma, na špičce jazyka a po stranách se objevily červené tečky, je potřeba podpořit vykašlávání a čistit plíce
O: masáž zad, šíje a hrudníku směsí eukalyptus radiata, levandule spica, borovice
RT a H: stejné
Večer koupel niaouli a borovice 5 kapek, přes den průdušková čajová směs podporující vykašlávání.
4. den – vlhký kašel, rýma už ne tak hustá, povlak na jazyku tenčí, ještě patrné červené tečky na jazyku
Ošetření stejné jako předešlý den bez koupele, pití průduškového čaje.
5. den – zlepšení kašle i rýmy, jazyk stejný jako předchozí den.
O: stejné
RT: plíce, průdušky, mandle, slinivka, slezina 1krát denně
H: pulsatilla 9 CH 2 x 1 kulička
Další dny docházelo k odeznívání kašle i rýmy, intenzita léčby se snižovala, po dalších 2 dnech byla
vysazena homeopatika. 8. den šla Andrea do školky.

Podle popsaného průběhu onemocnění se jednalo o nachlazení chladného typu, bez teploty, ale doprovázeného kašlem nejprve suchým dráždivým, později vlhkým. V první fázi nemoci jsem se zaměřila na zastavení postupu infekce, ve druhé fázi především na podporu vykašlávání a vyčištění plic od hlenu. Organismus bylo potřeba prohřát, proto byly aplikovány i koupele obden. Použité silice:
Eukalyptus radiata – jedna z nejúčinnějších silic na respirační choroby, povahou mírně teplá, určená pro dýchací systém. Má schopnost čistit plíce od hlenu, antivirová i baktericidní, působí jako tonikum imunity a používá se jí k posílení ochranné čchi, při běžném nachlazení, zánětu dutin, zánětu hrtanu, bronchitidě. V psychologické rovině pomáhá rozptýlit melancholii a oživit náladu a obnovuje tak životní sílu a pozitivní náhled. Je vhodný pro jedince, kteří se cítí omezováni svým okolím, poskytuje vnitřní prostor k dýchání. A to, jak již víme, může být velmi často pocit malých, nemocných dětí.
Niaouli – je ve svém působení velice podobný druhově příbuznému tea tree. Má však jemnější a sladší aroma, a tak se pro děti hodí více, než silná silice z tea tree. Velmi jsem si ho oblíbila a pro děti jej používám všude místo tea tree. Má silně antiinfekční vlastnosti, podporuje imunitní systém a může být použit na celou škálu virových, bakteriálních a plísňových kožních infekcí. Posiluje ochrannou čchi, ale lze jej používat i k prevenci návratu infekce. Má posilující účinek na plíce, srdce a nervový systém, podporuje pozitivní náhled na svět a léčivý instinkt.
Ravensára – je silice, která je silně protivirová a vynikajícím způsobem podporuje dýchací cesty. Čistí vzduch, je vhodná při nachlazení, chřipce, bronchitidě, usnadňuje vykašlávání. Podporuje imunitu. Pro své antivirové působení se dá použít i při léčbě bradavic a molusek. Pozor, pro svůj obsah fenolu eugenolu není vhodná pro děti do 3 let. Do směsi byla zvolena právě pro svoje antivirové působení.
Borovice – je suchá a teplá a posiluje energii čchi. Usnadňuje vykašlávání, působí hojivě a antisepticky, je to jedna z nejlepších silic na vyčištění plic od studeného hlenu. Užívá se při kašli, astmatu, bronchitidě. Má tonizační účinek na ledviny a na plíce. V psychologické rovině vštěpuje pozitivitu, pomáhá obnovovat sebedůvěru, rozptyluje melancholii, potlačuje pesimismus.
Levandule spica – pro svůj obsah 1,8 cineolu je výborným prostředkem podporujícím vykašlávání.

Andrea (5 let) – druhý případ
1. den – odpoledne zvýšená teplota 37,8 ºC, bolest hlavy, začínající rýma
Andreu jsem nechala v klidu, odpoledne hodně spala, dostala pouze homeopatika a lipový čaj.
H: gelsenium D12 3×3 kuličky
2. den – teplota 37,3 ºC velká rýma, hustá, zbarvená do žluta, jazyk nateklý, červený a bez povlaku
O: masáž zad, krku, hrudníku, břicha a obličeje 3% směsí eukalyptu radiata, bergamotu a levandule
RT: látková výměna, brzlík, bod C
H: stejné jako předchozí den
Pití lipového čaje.
3.den – dopledne ještě zvýšená teplota, rýma, červený zarudlý krk, stěžuje si na bolesti v krku při polykání, odpoledne již bez teploty
O: stejné, uzliny namazány šalvějí lékařskou
RT: stejné, zaměření na mandle a horní lymfu
H: stejné
4.den – bez teploty, stále hustá žlutá rýma, jazyk červený, po stranách a na špičce červené tečky (lokální horkost a invaze vnějších patogenů)
O: masáž zad šíje a obličeje směsí eukalyptus radiata, šalvěj lékařská, levandule
RT: stejné
H: Gelsenium D9 2×1 kulička
Hlídat pitný režim – čajová směs při nachlazení z lékárny
5.-7. den – bez teplot, rýma se stává řidší a světlejší, pokračováno v předchozím ošetření
6. den – ukončena homeopatická léčba
8. den – doznívá světlá rýma, jazyk bez červených teček po stranách

Podle popsaných znaků se jednalo o nachlazení horkého typu, tentokrát bez kašle, ale s teplotou. Proto byly úplně vynechány koupele. Zvolené silice vycházely z typu onemocnění, eukalyptus radiata se opakoval, a to proto, že je to velmi účinná silice na respirační choroby, povahou je neutrální a navíc je u nás dostupná v Bio kvalitě.
Bergamot – jsem zvolila z důvodu horečky, povahou je chladný a osvěžující a usnadňuje tok energie čchi a harmonizuje jaterní čchi. Pomáhá uvolňovat potlačené city.
Levandule – je jedna z nejlepších silicí pro děti, ráda ji pro děti používám, navíc je povahy chladné, což je opět vhodné k léčbě výše popsané nemoci. Levandule uvolňuje při zánětu a horkosti, má antiseptické vlastnosti. Posiluje energii čchi srdce, chladí přehřátá játra. Uklidňuje, uvolňuje nervové napětí, zklidňuje silné emoce. U dětí působí jako pohlazení. Odstraňuje pocit traumatu, který brání sebevyjádření. Jak jsem uvedla u kapitoly Psychosomatika, mohou být časté respirační choroby a bolesti v krku právě důsledkem špatného sebevyjádření a problémů v komunikaci. Proto je použití levandule obecně u respiračních chorob na místě.
Šalvěj muškátová – je vhodné tonikum pro posílení plicní čchi, svojí energetickou povahou je neutrální. Usnadňuje vykašlávání, používá se při zánětech v krku a chrapotu. Šalvějová silice posiluje a zároveň uvolňuje napětí. Zde jsem ji použila právě z důvodu zarudnutí v krku. Pozor, pro svůj obsah thujonu není vhodná pro malé děti do 2 let.
Za dva roky intenzivního používání aromaterapie se u Andrey snížila četnost respiračních onemocnění a výrazně se změnil jejich průběh. Nemoc většinou začínala suchým kašlem, který za 3 dny přešel v kašel vlhký a rýmu. Obvykle se doba do úplného uzdravení pohybovala kolem 10 dnů. Dnes se nám téměř podařilo kašel eliminovat, pokud začal suchý kašel, který je léčen hned v počátku, podařilo se nám ho několikrát rozehnat a nemoc zastavit. Andrea trpí spíš na občasné rýmy a během 5 -7 dnů bývá zdravá.

Dita (7 let)
Silná rýma a kašel, vykašláván hustý žlutý hlen, bez teploty, lékařka konstatovala poslechový nález v oblasti průdušnice, antibiotika jsem odmítla s tím, že zkusíme situaci zvládnout bez nich, dostali jsme jen sirup na vykašlávání. Jazyk silný, spíš červený se silným bílým povlakem, sloupaným po stranách.
O: masáž hrudníku a zad směsí eukalyptus radita, rozmarýn verbenon, tymián linalol a levandule spica, 3 % ředění.
RT: látková výměna, uzliny, mandle, brzlík
Na noc zábal celého hrudníku, použita stejná směs jako při masáži, pití průduškového čaje. V této kůře jsem pokračovala 3 dny, ale bez větších známek zlepšení, kašel byl stále velmi hluboký, ale bez teplot. Při reflexní terapii jsem si všimla citlivosti slinivky, zintenzivnila jsem tedy masáž slinivky a Dita začala užívat lékořicovou tinkturu, 2krát denně 8 kapek. Kromě toho jsme začali s inhalací eukalyptu radiata a levandule spica v horké Vincentce 3krát denně po 5 minutách. Za další 2 dny se začal kašel zlepšovat Dita začala vykašlávat světlejší hlen, rýma také začala ustupovat. Po dalších 3 dnech došlo k výraznějšímu zlepšení a kašel dozníval ještě několik dní.
Podle popsaných znaků se jednalo o onemocnění horkého typu. V organismu byla přítomna vlhkost a horkost, velmi oslabena byla plicní čchi. Nemoc měla pomalý vývoj. Při výběru silic jsem se zaměřila na léčbu zánětu průdušnice, odhlenění a posílení plicní čchi.
Lékořicová tinktura – podporuje vykašlávání u nemocí plic a průdušek, působí bakteriostaticky a protivirově, má protizánětlivé účinky, neboť obsahuje přírodní látky podobné kortisolu, pomáhá při snížené funkci nadledvin.
Rozmarýn verbenon – rozmarýn je posilující silice, která má široké uplatnění. Vybraná varianta verbenon je svojí povahou chladná, užívá se na podporu vykašlávání, při spazmech dýchací soustavy, jako imunostimulant. Podporuje cirkulaci energie čchi. Rozmarýn je považován za rozveselující bylinu, která je schopná podpořit nadšení a sebedůvěru.
Tymián linalol – silné tonikum, které posiluje činnost plic, srdce, ledvin, je silně antibakteriální. Má povzbuzující účinky na dýchací ústrojí, je antiseptický, usnadňuje vykašlávání, využívá se ho při nachlazeních, která jsou doprovázena infekcí plic. Zvolená varianta linalol je energeticky teplá, ale ne horká jako tymián thymus a zde byla zvolena právě z důvodu podezření na přítomnost infekce. Je obecně posilující a vhodný jako imunostimulant pro děti.
U Dity je léčba poněkud komplikovanější. Od malička trpí na atopický ekzém, který se velmi zhoršil po nástupu do školy. Od malička je také velmi čilá a aktivní, hodně se potí hlavně v noci, přepíná hlasivky, má velkou žízeň. Na základě provedené diagnostiky usuzuji na nedostatek jinu ledvin, což potvrzuje i diagnostika jazyka, která navíc ukazuje i na stagnaci jaterní čchi a vlhkost ve slezině. Proto se u ní při dlouhodobé prevenci zaměřuji na posilování jinu ledvin a posilování sleziny. Do masážních směsí jí přidávám geranium a benzoe a doplňuji silicemi na posilování imunity. Dalšími silicemi, které jsou pro ni vhodné jsou kadidlo, helichrysum, bergamot a cypřiš.

PREVENCE RESPIRAČNÍCH CHOROB
Popsané kauzuistiky nastínily postup při léčbě akutních respiračních chorob. Pokud se ovšem kašel a nachlazení opakují častěji, je na místě stimulovat imunitu (tedy v terminologii čínské medicíny se zaměřit na posilování ochranné čchi). Jen velmi stručně vyjmenuji, co všechno pomáhá dětskou imunitu stimulovat. Dostatek pohybu, zdravá strava, otužování, masáže, ušní svíce, moxování, reflexní terapie, homeopatie, fytoterapie, užívání imunostimulačních přípravků a další postupy.
Zejména v zimním období provádím masáže dětí tak 2krát týdně. I v případě, že jsou zdravé, přidávám do směsi některou z imunostimulačních silic: eukalyptus radiata, eukalyptus Smithii, levanduli, niaouli, rozmarýn, tymián linalol, ravensáru a další. Výběr vždy přizpůsobím momentálnímu stavu dítěte. Tyto silice lze kombinovat s dalšími.
Ušní svíce aplikuji preventivně tak jednou za měsíc, ale lze opakovat i častěji. Moxování provádím při nachlazení studeného typu jednou denně, jinak spíš tak, jak nám vyjde volná chvilka. Reflexní terapii se snažím provádět co nejčastěji, v době nemoci alespoň 2krát denně, jinak obden či alespoň 2krát týdně. Přípravků na stimulaci imunity jsou plné lékárny. Mohou to být sirupy, tinktury, tobolky. Pro děti je dobrá echinacea, buď kapky nebo sirup, mateřídouškový sirup, z tinktur echinacea, eleuterokok, rakytník, černý rybíz, kapky z grapefruitových jadérek. Fytoterapie má při léčbě respiračních chorob velký význam. V lékárnách je možné zakoupit již připravené čajové směsi, některé dokonce přímo určené dětem. Jinak si při znalosti bylinek lze čaje i namíchat. Mými oblíbenými bylinami jsou jitrocel, bez, lipový květ, mateřídouška, podběl, tužebník, máta.

Závěr
V případě respiračních chorob se mi aromaterapie společně s dalšími přírodními prostředky a postupy velmi osvědčila. Navíc u dětí nedochází ke zbytečnému zatěžování organismu alopatickými léky a nenarušuje se tak proces přirozeného budování jejich imunity. Je to však náročnější na čas a investované úsilí od ošetřujícího (v případě dítěte rodiče) a na trpělivost nemocného. To je asi jeden z důvodů, proč v dnešní uspěchané době dává hodně lidí přednost rychlému a radikálnímu řešení v podobě antibiotik či kortikoidů atd., přesto doufám, že tento článek bude inspirací pro ostatní, jak pečovat o sebe a své děti v případě respiračních chorob.

ALENA LAŠTOVIČKOVÁ, odborná aromaterapeutka
Alena Laštovičková je členka AČA, absolventka školy Reflexní terapie Beáty a Julia Patakyových. Vede svoji praxi v Praze 5- Řeporyjích, ve které nabízí aromamasáže, reflexní terapii, masáže těhotných, manuální lymfatické masáže, masáže dětí a poradenství v oblasti aromaterapie.